Informatie elektrische fiets
Je kent het wel je bent opzoek naar een elektrische dames of elektrische heren fiets, maar de motor zit in het achter, midden of voorwiel bevestigd. Hoe werkt dat nou? En hoe zit het precies met de accu? De ene accu zit in het frame, de andere op het frame en het kan ook op de achter drager bevestigd zitten. Ook worden er termen gebruikt waar je misschien niks vanaf weet denk hierbij aan ampère, voltage en watt(uur). In deze blog wordt uitgelegd wat het allemaal inhoudt.
Middenmotor
Er wordt vaak gesproken over een voor, midden of achter motor, maar wat betekent dat nou? Een middenmoter is het meest gewild, omdat het gewicht goed is verdeeld voelt het fietsen natuurlijker aan. Ook is het makkelijker om banden te vervangen, omdat hierbij de motor niet in de weg zit. Deze motor is geschikt voor lange afstanden en heuvelachtige gebieden, kortom handig voor de recreatieve woon/werk verkeer fietser.
Voorwielmotor
Deze motor is geschikt voor korte afstanden en vlakke landschappen. Het voelt alsof je vooruit wordt getrokken, dit vergt meer kracht bij het sturen. Het vervangen van een lekke band is erg moeilijk. De sensor meet niet hoeveel kracht je zet, hierdoor levert de motor constante kracht ondanks het gebied. De motor kan hierdoor slomer gaan heuvel op of bij tegenwind, wel is een elektrische fiets met een voorwielmotor goedkoper dan de anderen.
Achterwielmotor
Deze motor is ook geschikt voor vlakke landschappen en heuvelachtige gebieden. De fiets duwt je als ware naar voren, wat het wind in de rug effect veroorzaakt. Dit maakt de achterkant van de fiets wel wat zwaarder, het plakken van banden is lastig en de fiets heeft meer onderhoud nodig door de achter derailleur.
Accu plaats
Er zijn niet uitneembare accu’s deze zijn dan mooi verwerkt in het frame en zijn goed beschermd tegen de weersomstandigheden. Het nadeel hiervan is is dat de gehele fiets dicht bij een stopcontact moet staan als je het wilt opladen. Een uitneembare accu is gemakkelijker op te laden, omdat je deze mee naar binnen kan nemen. Ook is de accu makkelijker te vervangen, het nadeel is wel dat de accu altijd zichtbaar is en je deze ten alle tijden van de fiets af moet halen. Om diefstal te voorkomen.
Ampère en Voltage
De afkorting Ah staat voor ampère-hour, deze geeft aan hoeveel stroom de accu kan leveren het aankomende uur. Een accu van 30Ah, kan dus 1 uur 30 ampère leveren. De V van voltage geeft aan hoeveel spanning er aanwezig is binnen de accu, wanneer deze hoog is zal er minder Ah nodig zijn. Als je dan een fietslader nodig hebt worden deze aangeduid met 2A, 3A of 4A. het cijfer achter de Ampère geeft aan dat bijvoorbeeld jouw fietsaccu per 3 uur kan laden (3A). hoe hoger het cijfer hoe sneller de accu oplaadt.
Watt en wattuur
De afkorting van deze term kun je herkennen aan de afkorting Wh. De Wh geeft de capaciteit van de motor aan in een elektrische fiets. Ook heb je de afkorting wattuur, hierbij is het aantal Voltage (V) x het aantal Ampère per uur (ah) de Wh. Hoe hoger deze Wh waarde is, hoe langer de accu mee zal gaan. Je kunt deze waarde uitrekenen via de volgende formule:
Voltage (V) x Ampère per uur (ah)= Wh
Als je nou een voorbeeld neemt van de Bosch Powertube 625 accu, heeft deze een ampère van 16,7 en een voltage van 36. Dat is 16,7 x 36= 601,2Wh. De accu kan dus 6 uur lang 100Wh leveren of 1 uur lang 600Wh. Je moet ervan uitgaan dat je met 100Wh gemiddeld 12 tot 20 kilometer kunt fietsen, dit is afhankelijk van de weersomstandigheden en je gewicht.